Wat zijn geneesmiddelen?

Geneesmiddelen, wat zijn dat?

Een geneesmiddel is een middel dat geneest, zou je denken. Maar dat klopt niet helemaal. Volgens de definitie in de Nederlandse Geneesmiddelenwet hoeft een geneesmiddel niet altijd te genezen, en omvat het bijvoorbeeld ook middelen die preventief worden gebruikt.
 

Definitie geneesmiddel

De definitie van een geneesmiddel is: een product dat bestemd is te worden gebruikt of op enigerlei wijze wordt aanbevolen voor het genezen, lenigen of voorkomen van enige aandoening, ziekte, ziekteverschijnsel, pijn, verwonding of gebrek bij de mens. Dit gebeurt met behulp van een werkzame stof of complex van werkzame stoffen met een beoogd farmacologisch, immunologisch of metabolisch effect.
 

Zelfzorggeneesmiddelen

Geneesmiddelen waarvoor je geen doktersrecept nodig hebt, worden ook wel zelfzorggeneesmiddelen genoemd. Ze zijn ingedeeld in drie categorieën:
  • UA (uitsluitend apotheek)
  • UAD (uitsluitend apotheek en drogist)
  • AV (algemene verkrijgbaarheid)

Receptgeneesmiddelen

Voor receptgeneesmiddelen is publieksreclame niet toegestaan, maar uitsluitend reclame richting beroepsbeoefenaren (zoals artsen en apothekers). De regels hiervoor zijn vastgelegd in de Gedragscode Geneesmiddelenreclame . De Stichting CGR houdt toezicht op deze Gedragscode. Het secretariaat van de Stichting CGR is ondergebracht bij de Keuringsraad.

Geneesmiddelen doen wat ze claimen en in reclame claimen ze wat ze doen

Bernard Mauritz, bestuurslid Keuringsraad

Uitgelicht

Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Toezicht houden, oftewel monitoring, is een belangrijke taak van de Keuringsraad. Het gaat dan vaak over reclame-uitingen die niet ter beoordeling zijn voorgelegd aan de Keuringsraad. Deze meldingen kregen we de afgelopen tijd en dit is hoe we erop hebben gereageerd.

Lees verder
Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Sterke nagels, glanzend haar en een mooie huid? Veel producten beloven daarbij te helpen. Wat mag er precies op het etiket of in een andere reclame-uiting staan als het gaat om huid, haar en nagels? We maken een onderscheid tussen zogenaamde beautyclaims en gezondheidsclaims.

Lees verder
Opvallende Google Ads uitspraak

Opvallende Google Ads uitspraak

De rechtbank Gelderland heeft uitspraak gedaan over een zaak waarin een medische zoekterm die uitkwam bij een Google Ad voor een voedingssupplement gezien wordt als ontoelaatbare reclame voor geneesmiddelen.

Lees verder
Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

De Leidraad van de Keuringsraad is herzien. Dat betekent dat de normen uit de drie codes: de code voor publieksreclame voor geneesmiddelen (CPG), de code publieksreclame medische (zelfzorg) hulpmiddelen (CMH) en  de code voor de aanprijzing van gezondheidsproducten (CAG) simpeler en duidelijker zijn geformuleerd. We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.

Lees verder
Wegwijs op onze nieuwe website

Wegwijs op onze nieuwe website

Eind vorig jaar hebben we onze nieuwe website gelanceerd. We krijgen veel enthousiaste reacties, maar ook vragen. Waar zijn bijvoorbeeld alle achtergronddocumenten te vinden, zoals handleidingen en richtlijnen? Waar staat de nieuwe codes? En hoe raadpleeg ik de Claims database?

Lees verder
Extra forte, krachtig of sterk

Extra forte, krachtig of sterk

We zien claims, zoals 'krachtig', 'forte' en 'hooggedoseerd', regelmatig voorbij komen. Het zijn feitelijk allemaal synoniemen voor 'rijk aan'. Die claims zijn alleen toegestaan voor vitamines en mineralen als er tenminste 30% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) of referentie inname (RI) per dagdosering in een gezondheidsproduct zit.

Lees verder
Disclaimer bij gezondheidsproducten

Disclaimer bij gezondheidsproducten

Op botanicals, oftewel kruidensupplementen, mogen claims worden vermeld die 'on hold' staan. De Reclame Code Commissie vindt het misleidend wanneer deze claims zonder voorbehoud worden gemaakt. Daarom moet de adverteerder voortaan een disclaimer over de voorlopige toelating van de claim vermelden of de claim zelf kunnen onderbouwen. 

Lees verder
5 redenen om ons in te schakelen

5 redenen om ons in te schakelen

Reclame voor zelfzorgproducten is toegestaan. Wel zijn er regels waaraan adverteerders zich moeten houden. De Keuringsraad houdt toezicht op naleving van deze regels, maar doet nog veel meer. We geven 5 goede redenen om ons in te schakelen.

Lees verder
Zelfregulering

Zelfregulering

De basis van de Keuringsraad is zelfregulering. Dat houdt kortgezegd in: verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen handelen om zo een proces doelgericht te voltooien.

Lees verder

Ik wil de Keuringsraad inschakelen

Direct naar inschrijven of Klantportaal

Ik ben op zoek naar informatie

Direct naar codes en andere basisdocumenten
Copyright: © alle rechten voorbehouden door Keuringsraad, KOAG/KAG