Beoordelen reclame voor voedingssupplementen

Beoordelen van reclame voor voedingssupplementen

De Keuringsraad beoordeelt reclame-uitingen voor voedingssupplementen aan de hand van de Code voor de Aanprijzing van Gezondheidsproducten (CAG). Voedingssupplementen vallen onder de Warenwet en daarom mogen er geen medische claims voor worden gemaakt. Gezondheidsclaims zijn wel toegestaan, maar voor het gebruik ervan gelden bepaalde regels.  


Claimsverordening (EG 1924/2006)

Sinds 2007 is de Europese Verordening voor Voedings- en Gezondheidsclaims voor levensmiddelen van kracht (EU 1924/2006). Deze verordening wordt ook wel kortweg de claimsverordening genoemd. Het doel van de claimsverordening is simpel: zorgen dat de claims wetenschappelijk bewezen zijn en begrijpelijk voor de consument.
 

Wat is EFSA?

De EFSA (European Food Safety Authority) is de Europese autoriteit voor voedselveiligheid. EFSA is een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan dat claims beoordeelt die zijn ingediend door fabrikanten. Voorwaarde is dat de claims wetenschappelijk bewezen zijn. EFSA brengt advies uit aan de Europese Commissie. Alle door de Europese Commissie goedgekeurde claims zijn toegestaan. De toegelaten (en afgewezen) gezondheidsclaims zijn (en worden) opgenomen in het EU Register voor claims.
 

Claims database

De Keuringsraad heeft in samenwerking met verschillende partijen (Neprofarm, NPN, FNLI) een handige database ontwikkeld met voorbeelden van wel en niet toegestane gezondheidsclaims per nutriënt.
 

Lees ook

Met de komst van de claimsverordening is het beoordelen van claims veel eenvoudiger en inzichtelijker!

Mieke Lotgerink, specialist gezondheidsreclame

Uitgelicht

Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Toezicht houden, oftewel monitoring, is een belangrijke taak van de Keuringsraad. Het gaat dan vaak over reclame-uitingen die niet ter beoordeling zijn voorgelegd aan de Keuringsraad. Deze meldingen kregen we de afgelopen tijd en dit is hoe we erop hebben gereageerd.

Lees verder
Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Sterke nagels, glanzend haar en een mooie huid? Veel producten beloven daarbij te helpen. Wat mag er precies op het etiket of in een andere reclame-uiting staan als het gaat om huid, haar en nagels? We maken een onderscheid tussen zogenaamde beautyclaims en gezondheidsclaims.

Lees verder
Opvallende Google Ads uitspraak

Opvallende Google Ads uitspraak

De rechtbank Gelderland heeft uitspraak gedaan over een zaak waarin een medische zoekterm die uitkwam bij een Google Ad voor een voedingssupplement gezien wordt als ontoelaatbare reclame voor geneesmiddelen.

Lees verder
Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

De Leidraad van de Keuringsraad is herzien. Dat betekent dat de normen uit de drie codes: de code voor publieksreclame voor geneesmiddelen (CPG), de code publieksreclame medische (zelfzorg) hulpmiddelen (CMH) en  de code voor de aanprijzing van gezondheidsproducten (CAG) simpeler en duidelijker zijn geformuleerd. We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.

Lees verder
Wegwijs op onze nieuwe website

Wegwijs op onze nieuwe website

Eind vorig jaar hebben we onze nieuwe website gelanceerd. We krijgen veel enthousiaste reacties, maar ook vragen. Waar zijn bijvoorbeeld alle achtergronddocumenten te vinden, zoals handleidingen en richtlijnen? Waar staat de nieuwe codes? En hoe raadpleeg ik de Claims database?

Lees verder
Extra forte, krachtig of sterk

Extra forte, krachtig of sterk

We zien claims, zoals 'krachtig', 'forte' en 'hooggedoseerd', regelmatig voorbij komen. Het zijn feitelijk allemaal synoniemen voor 'rijk aan'. Die claims zijn alleen toegestaan voor vitamines en mineralen als er tenminste 30% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) of referentie inname (RI) per dagdosering in een gezondheidsproduct zit.

Lees verder
Disclaimer bij gezondheidsproducten

Disclaimer bij gezondheidsproducten

Op botanicals, oftewel kruidensupplementen, mogen claims worden vermeld die 'on hold' staan. De Reclame Code Commissie vindt het misleidend wanneer deze claims zonder voorbehoud worden gemaakt. Daarom moet de adverteerder voortaan een disclaimer over de voorlopige toelating van de claim vermelden of de claim zelf kunnen onderbouwen. 

Lees verder
5 redenen om ons in te schakelen

5 redenen om ons in te schakelen

Reclame voor zelfzorgproducten is toegestaan. Wel zijn er regels waaraan adverteerders zich moeten houden. De Keuringsraad houdt toezicht op naleving van deze regels, maar doet nog veel meer. We geven 5 goede redenen om ons in te schakelen.

Lees verder
Zelfregulering

Zelfregulering

De basis van de Keuringsraad is zelfregulering. Dat houdt kortgezegd in: verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen handelen om zo een proces doelgericht te voltooien.

Lees verder

Ik wil de Keuringsraad inschakelen

Direct naar inschrijven of Klantportaal

Ik ben op zoek naar informatie

Direct naar codes en andere basisdocumenten
Copyright: © alle rechten voorbehouden door Keuringsraad, KOAG/KAG