Claimsdatabase: claims die zijn toegestaan

Claimsdatabase

De Keuringsraad heeft in samenwerking met verschillende partijen (Neprofarm, NPN, FNLI) een handige database ontwikkeld met voorbeelden van wel en niet toegestane gezondheidsclaims per nutriënt.
 

Goedgekeurde claims overzicht

Belangrijk daarbij is dat een claim gekoppeld moet worden aan een nutriënt. In de database staan per nutriënt de goedgekeurde voorbeeldbewoording en de toegestane en niet-toegestane alternatieve voorbeeldbewoordingen. 
 
Via de navigatie in de database kun je eenvoudig op nutriënt of op categorie zoeken. De claim moet altijd gekoppeld worden aan een nutriënt. Nutriënten zijn bijvoorbeeld: Eiwitten, koolhydraten, vetten, voedingsvezels, natrium en vitamines en mineralen.

Let op!

In deze database staan geen claims voor supplementen op basis van kruiden. Daarvoor gelden andere regels, lees meer over deze kruidensupplementen of botanicals

 

Wil je een claim gebruiken die niet in de database staat? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag!

Iris van Dun, specialist gezondheidsreclame

Uitgelicht

Extra forte, krachtig of sterk

Extra forte, krachtig of sterk

We zien claims, zoals 'krachtig', 'forte' en 'hooggedoseerd', regelmatig voorbij komen. Het zijn feitelijk allemaal synoniemen voor 'rijk aan'. Die claims zijn alleen toegestaan voor vitamines en mineralen als er tenminste 30% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) of referentie inname (RI) per dagdosering in een gezondheidsproduct zit.

Lees verder
Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

De Leidraad van de Keuringsraad is herzien. Dat betekent dat de normen uit de drie codes: de code voor publieksreclame voor geneesmiddelen (CPG), de code publieksreclame medische (zelfzorg) hulpmiddelen (CMH) en  de code voor de aanprijzing van gezondheidsproducten (CAG) simpeler en duidelijker zijn geformuleerd. We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.

Lees verder
Opvallende Google Ads uitspraak

Opvallende Google Ads uitspraak

De rechtbank Gelderland heeft uitspraak gedaan over een zaak waarin een medische zoekterm die uitkwam bij een Google Ad voor een voedingssupplement gezien wordt als ontoelaatbare reclame voor geneesmiddelen.

Lees verder
Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Toezicht houden, oftewel monitoring, is een belangrijke taak van de Keuringsraad. Het gaat dan vaak over reclame-uitingen die niet ter beoordeling zijn voorgelegd aan de Keuringsraad. Deze meldingen kregen we de afgelopen tijd en dit is hoe we erop hebben gereageerd.

Lees verder
Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Sterke nagels, glanzend haar en een mooie huid? Veel producten beloven daarbij te helpen. Wat mag er precies op het etiket of in een andere reclame-uiting staan als het gaat om huid, haar en nagels? We maken een onderscheid tussen zogenaamde beautyclaims en gezondheidsclaims.

Lees verder
Wegwijs op onze nieuwe website

Wegwijs op onze nieuwe website

Eind vorig jaar hebben we onze nieuwe website gelanceerd. We krijgen veel enthousiaste reacties, maar ook vragen. Waar zijn bijvoorbeeld alle achtergronddocumenten te vinden, zoals handleidingen en richtlijnen? Waar staat de nieuwe codes? En hoe raadpleeg ik de Claims database?

Lees verder
Disclaimer bij gezondheidsproducten

Disclaimer bij gezondheidsproducten

Op botanicals, oftewel kruidensupplementen, mogen claims worden vermeld die 'on hold' staan. De Reclame Code Commissie vindt het misleidend wanneer deze claims zonder voorbehoud worden gemaakt. Daarom moet de adverteerder voortaan een disclaimer over de voorlopige toelating van de claim vermelden of de claim zelf kunnen onderbouwen. 

Lees verder
5 redenen om ons in te schakelen

5 redenen om ons in te schakelen

Reclame voor zelfzorgproducten is toegestaan. Wel zijn er regels waaraan adverteerders zich moeten houden. De Keuringsraad houdt toezicht op naleving van deze regels, maar doet nog veel meer. We geven 5 goede redenen om ons in te schakelen.

Lees verder
Zelfregulering

Zelfregulering

De basis van de Keuringsraad is zelfregulering. Dat houdt kortgezegd in: verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen handelen om zo een proces doelgericht te voltooien.

Lees verder

Ik wil de Keuringsraad inschakelen

Direct naar inschrijven of Klantportaal

Ik ben op zoek naar informatie

Direct naar codes en andere basisdocumenten
Copyright: © alle rechten voorbehouden door Keuringsraad, KOAG/KAG