Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

De Leidraad van de Keuringsraad is herzien. Dat betekent dat de normen uit de drie codes: de code voor publieksreclame voor geneesmiddelen (CPG), de code publieksreclame medische (zelfzorg) hulpmiddelen (CMH) en de code voor de aanprijzing van gezondheidsproducten (CAG) simpeler en duidelijker zijn geformuleerd. We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.

CAG compleet herzien

De CAG is compleet herzien. De belangrijkste wijzigingen zijn:
  1. Integratie van bepalingen uit de Claimsverordening 
  2. Het richtsnoerdocument inclusief de Database Claimsverordening zijn ge├»ntegreerd. (De database Claimsverordening is uitsluitend digitaal via de website van de Keuringsraad te raadplegen: Bekijk de database hier)
  3. In het richtsnoerdocument staat de lijst met technische- en beautyclaims 

Andere wijzigingen

Ook inhoudelijk zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd:
  1. De toelichting van artikel 2 van de Codes, waarin stond dat alle aanvullende informatie waarnaar wordt verwezen onderdeel uitmaakt van de reclame-uiting, is vervallen
  2. Artikel 5 in de CPMH en CAG is vervallen (daarin stond het verbod op monsterverstrekking voor gewichtsbeheersingsproducten alsmede het verbod om deze producten “om niet” te verstrekken).
Alle Codes zijn afzonderlijk te downloaden, de Leidraad is ook in zijn geheel is te downloaden.
 

Nederlandse Reclamecode

De CPG en CMH zijn als Bijzondere Reclamecode onderdeel van de Nederlandse Reclamecode. De CAG wordt per 1 februari 2019 ook onderdeel van de Nederlandse Reclamecode. Op dat moment treden de herziene codes in werking.
 
Mocht je vragen hebben over de wijzigingen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
 
Copyright: © alle rechten voorbehouden door Keuringsraad, KOAG/KAG